De plek...

De plek...
De plek...

maandag 8 mei 2017

Fruitboompjes in bloei (geweest..)

Jawel, ondanks de vreemde manier van planten (een gat in de grond bikken omdat die bevroren was) hebben de 4 fruitboompjes op het terras gebloeid (1 appelboompje staat nog in bloei).

Ok, misschien voor een ander heel normaal, maar voor ons best bijzonder omdat we er ook op geen enkele manier toezicht op kunnen houden.

Dus is het leuk om te zien dat de grond in elk geval vochtig genoeg blijkt te zijn en voldoende voeding bevat om een jong boompje te laten groeien.

De andere vaste plantjes zijn bijna allemaal wel in leven gebleven en komen voorzichtig boven de grond.
De grond is behoorlijk zwaar, dus ook voor de plantjes een klus om groter te groeien.
Maar we hebben goeie kans dat ze het allemaal gaan halen.

Het gras was waarschijnlijk toch te oud en daarvan is niets opgekomen. Uiteraard wel gras dat nog in de grond verstopt zat...

We hebben dan ook maar een nieuwe poging gedaan en opnieuw gezaaid.

donderdag 13 april 2017

Voedselbos Ketelbroek

Dit weekend hebben we een bezoek gebracht aan Voedselbos Ketelbroek waar we een rondleiding hebben gehad van Wouter die hierover ook eindeloos kon vertellen.

Een vrij jong voedselbos met een grote diversiteit aan bomen en planten.
Door deze diversiteit is aantrekkelijke plek voor vogels, insecten en andere dieren waardoor er binnen een aantal jaar een evenwichtige biotoop is ontstaan.

Dit terrein was van oorsprong een maisveld. Is opgehoogd met grond die weggehaald is op een plek waar overtollig water zich kan verzamelen.

Daardoor is een mooi drassig gebied ontstaan en een weelderig groeiend deel voor o.a. fruitbomen en bessenstruiken.

Er is een windhaag aangeplant van zwarte elzen, zeer snel groeiend!

Kastanjebomen met berken ertussen, om de kastanjes in eerste instantie van schaduw te voorzien. Dit soort informatie is mooi om te horen!

Zo'n soort plekje zie ik wel verschijnen op Le Chambon....

Kastanjepuree of oesterzwammenomelet.....

Nou, zover zijn we nog niet.

De kastanjes beginnen echt op te komen in de potjes waarin ik ze heb gezet :-) Ze zullen het vast niet allemaal redden maar ik heb verschillende planthoogtes gebruikt om te kijken welke het beste bevalt. En ze lijken redelijk tevreden want er piepen er nu toch al een heel aantal boven de grond. Gaat de goeie kant op dus...

De stammetjes hebben we een week geleden even in de nieuw gemaakte dompeltank gedaan. Daar moest eerst nog een goeie afvoer en overloop aan worden gemaakt voordat we 'm konden uitproberen. De stammetjes leken wat aan de droge kant (die zandgrond houdt ook écht niks aan vocht vast...), dus maar eens goed vochtig gemaakt.
Bij een aantal wordt er toch wel schimmel waargenomen. Nu nog te hopen dat het de juiste is en geen indringer. In deze bosgrond weet je het maar nooit...
De plek waar de stammen staan is intussen bestraat, kijken of de zandgrond op die manier niet alle vocht uit de stammen trekt.

Het schaduwdoek was van de winter bezweken door de sneeuwlaag en moeten we nog even opnieuw ophangen.

Enten slaan aan!

Jawel, het lijkt gelukt! Alle 4 de geënte fruitboompjes lopen nu op de ent uit.

Ze staan sinds paar weken in potten en ZE DOEN 'T.


Ok, misschien voor anderen heel gewoon, maar zoveel ervaring hebben wij nu ook weer niet dus voor ons best bijzonder.

We hebben nu 2 appels, 1 peer en 1 pruim :-)





woensdag 12 april 2017

Heksendriedaagse...

Heksendriedaagse... ik ben niet gek op het woord maar goed, je weet natuurlijk nooit wat je kunt verwachten.
We wilden graag meer weten over het verwerken en/of langer kunnen bewaren van voedsel, zeker in het geval dat we zelf fruit en groente kweken en wellicht zoveel hebben dat we wat kunnen gaan bewaren.
Het ging in deze workshop dan ook over fermenteren, drogen en wecken van groente en fruit.
Verdeeld over 3 dagen heeft Maranke Spoor ons enthousiast verteld over deze drie onderwerpen.

Daarnaast bleef het natuurlijk niet alleen daarbij, want de andere cursisten waren ook geïntereerden in permacultuur en alles wat daar nog omheen hangt, zodat we regelmatig wat van ons padje af dwaalden.
De eerste dag was bestemd voor het fermenteren, voor ons beiden totaal onbekend. Grote potten met wat wazige inhoud staarden ons vanaf de tafel aan...

Wortels, tomaten, kool, en allerlei andere harde groentes zaten in potten. Bij de ene het water wat troebeler dan de ander. Ok, de ene dus ook wat zuurder dan de ander...

We hebben de basis (dus een makkelijke versie) van fermenteren in de praktijk gebracht zodat we de week erna zelf onze (bijna) knettertomaten en luie zilveruien konden eten.

Jammer dat ik niet zo heel erg van 'zuur' hou, maar we zullen er best een aantal dingen mee kunnen maken.


De tweede dag stond in het teken van drogen zoals b.v. het maken van fruitleer (huh??) en crackers met lijnzaad...
Fruitleer, nog nooit van gehoord, maar dat blijkt lekker en redelijk eenvoudig te maken. Als tussendoortje en makkelijk mee te nemen.
Een pan vol fruit, met de blender gepureerd, en uitsmeren op een plaat (met speciaal bakpapier!) die daarna in de droogoven gaat.

Hoe langer je droogt (min. uurtje of 15) hoe harder het fruitleer wordt.






Crackers gemaakt met lijnzaad (als plaksel), noten etc. Hartig of zoet, kan allebei.
Ook dat brouwsel smeer je uit op een soort bakplaat die dan voor een x-aantal uren de droogoven in gaat.

We hebben het resultaat van fruitleer én crackers de week erna kunnen proeven en we vonden dat we het best goed gedaan hadden!

Op de laatste dag kwam het wecken aan bod. Een vrij eenvoudige manier van bewaren maar je moet o zo hygiënisch te werk gaan omdat bij wecken (in tegenstelling tot fermenteren) het juist níet de bedoeling is dat er een bacterietje iets binnen in het potje gaat doen.

Alle potjes en al het materiaal dat je gebruikt, van zeefje tot vork, van pan tot vergiet, álles moet direct vóór gebruik nog met kokend water worden overgoten om elke bacterie voorgoed de nek om te draaien.

Als dat allemaal goed lukt en je hebt de juiste potjes en sluitingen gebruikt en het in de weckketel of -pad verhit, dán kan je veel later nog goed van je geweckte producten eten! Maar zit er toch een schimmeltje op is het linea recta een loopje naar de composthoop..

Het is wel duidelijk geworden dat je je met wat voor groente of fruit je ook hebt, je nooit een minuutje hoeft te vervelen.

Met dank aan Maranke Spoor van Permacultuur Nederland die op elke vraag van ons weer een passend antwoord had, maar zóveel wist uit te leggen dat er nog steeds weer nieuwe vragen naar boven komen...

donderdag 23 maart 2017

Ons ent-resultaat


Op de ent-workshop hebben we een aantal enten zelf gedaan en die ook mee naar huis genomen.
Deze had ik ingegraven en ik vond het nu de tijd om ze op te gaan potten.
Alles eens goed bekeken te hebben blijken de onderstammen al uitlopers te hebben, waarschijnlijk gewoon van blaadjes.

Op de enten zelf is nog niet zoveel te zien, dus ik ben beniewd of ze wel zijn aangeslagen.

Nog even afwachten maar.. zou wel leuk zijn als er tenminste één gelukt is.

Kastanjes en nog meer kastanjes...

Zoals eerder geschreven heb ik op meerdere manieren vóór de winter kastanjes ingegraven om de kou erover te laten gaan voordat ze gaan ontkiemen.
Leuk om te zien is dat mos een goed bedje is geweest om ze in te leggen, gemengd met een heel klein beetje grond. Omdat het mos losjes is gebleven zijn de meeste kastanjes daarin aan het kiemen geslagen. Van degene in de plastic zak en/of die in de bak met plastic afgedekt (en gewoon buiten onder een afdak overwinterd) is ruim de helft ontkiemd!
Van de ingegraven pot zijn diegenen ontkiemd die het meeste in het mos lagen. De grond die erbij zat blijft namelijk behoordlijk nat en wordt zwaar, zelfs soms zo nat dat de kastanjes verrotten.

Nu had ik natuurlijk geen idee hoe een kastanje 'uitkomt'. Ze hebben allemaal een behoorlijk dik uitlopertje vanuit de punt. Dat schijnt goed te zijn...
Maar nu ik ze afzonderlijk in een potje heb gestopt ben ik wel heel benieuwd hoe dat nu verder gaat groeien. Het schijnt dat wortel en steel uit hetzelfde puntje groeien, nou ik ben heel benieuwd om te zien wat wát is 😏

Updeetje paddenstoelen...

Na regelmatig keren van de stammen en zorgen dat ze niet uitdrogen is er toch nog steeds geen activiteit te zien in de stammen. Ja natuurlijk wel pissebedden en andere insecten die het een prima plekje vinden om lekker tussendoor te wriemelen, maar geen schimmel-activiteit.
Zijn we te ongeduldig??
Nou ja, in elk geval zit er weinig anders op dan gewoon nog maar te blijven wachten...

dinsdag 14 februari 2017

Eerste stukje bos aanpakken...

We zijn nu een paar dagen op Le Chambon en we beginnen het goed in benen en rug te voelen... We zijn namelijk begonnen met het kaal maken van een stukje bos dat vlak bij het huis ligt, precies tussen twee weides in. Er staan daar enorm veel opgeschoten elzen, bramen en een aantal vliegdennen. Ook liggen er heel veel omgevallen bomen die al bijna zijn vergaan.
Dus met de kettingzaag aan de gang gegaan. Eerst wat kleine dunne boompjes en toen een oude, dode, redelijk dikke boom.

Maar hoe vermolmd de boom ook was, de buitenrand was nog keihard en het kostte de nodige moeite om 'm helemaal in stukken te zagen.
Waarschijnlijk waren de bewoners al geruime tijd niet meer aanwezig maar de binnenkant was bezaaid met gangen.

Uiteindelijk komt er dan toch best wel een heleboel hout van af, dus het werd ook nog veel heen en weer, bergje op en af om de blokken te stapelen.
Leuke bijkomstigheid is dat het hier heerlijk weer is om buiten te werken, bijna lente eigenlijk, maar dat het in Nederland al een paar dagen wit is omdat het de dag nadat wij vertrokken behoorlijk heeft gesneeuwd. Het vriest 's nachts nog een beetje dus de sneeuw gaat ook niet heel snel weer weg...


zondag 29 januari 2017

Enten en snoeien

Dit is een mooie periode waarin we ons verder kunnen verdiepen in onze plannen. We hebben nog superveel te leren, dat blijkt maar weer tijdens de workshop Enten en Snoeien waar we gisteren samen heen zijn geweest.
Steeds maar keuze maken, hoe ga je wat snoeien, wanneer en waarom en de vraag hoe kan je bomen vermeerderen. Er is zoveel informatie beschikbaar dat we letterlijk door de bomen het bos (bijna) niet meer zien.
Tijdens de workshop gisteren (bij Op goede grond) werden we door Monique enthousiast wegwijs gemaakt in het snoeien en enten van fruitbomen. Zelf uiteraard ook kunnen oefenen en dan blijkt dat dat echt nog niet meevalt...
Maar we hebben een paar geënte boompjes mee kunnen nemen en daarvan zullen we goed in de gaten houden hoe ze het gaan doen.

maandag 19 december 2016

Eerste sneeuw...

Gisteren scheen de zon nog volop, vandaag ligt er een laagje sneeuw en we zien nog wat kleine vlokjes dwarrelen.


dinsdag 13 december 2016

Kastanjes

Vanuit Frankrijk hebben we een bergje tamme kastanjes meegenomen om ze hier te laten kiemen om daarna te kunnen planten.
Ik heb ze op verschillende manieren behandeld. Een deel ligt in een mengsel van mos en aarde, gewoon in een dichte bak met plastic er overheen, een deel ligt in alleen mos, in een plastic zak met paar gaatjes en het laatste deel in een mengsel van aarde met bijna-compost in een aardewerkpot, ingegraven in de grond.
Dat is de enige manier om te kijken of en welke methode het doet.
Nu een maand of twee laten zitten en in februari eens kijken of er iets gebeurt.....

vrijdag 2 december 2016

Boomplantdag!

Onze planning was om deze week een paar fruitbomen te gaan planten op ons terras. Het uitzoeken van de juiste bomen was een aardige klus op zich. Welke rassen willen we, welke passen goed bij elkaar qua bestuiving, etc. etc. Dit kostte heel wat uurtjes, informatie verzamelen uit boeken en van internet, het werd steeds ingewikkelder....
We hadden echter al eerder contact gelegd met een kweker een eindje verderop (72 km rijden....) die zich voornamelijk bezig houdt met het kweken van 'oude' rassen fruitbomen. Daar waren we al eens wezen kijken en wilden daar toch graag onze eerste bomen aanschaffen.
Uiteindelijk hebben we een keus kunnen maken en hebben 2 appelbomen (Cox Orange Pippin en Renette d'Ananas) en 2 perenbomen (William's en Conférance), alles als 'scion, racine nue' gekocht, dus een ent van 2 jaar met blote wortels.




















En ondanks dat de grond sinds 2 dagen bevroren is hebben we toch de bomen geplant, want onze week zit er ook bijna weer op dus we hadden weinig keus.
De vaste planten waarvan we stekken uit Nederland hadden meegenomen moesten vandaag ook de grond in, dus met pikhouweel gaten gehakt. Daaronder was de grond niet hard dus hopelijk slaat alles toch wel aan. Maar dat zien we in het voorjaar pas....

Vandaag ook tamme kastanjes geraapt, die gaan eventjes mee naar Nederland, want die gaan een poosje de grond in voordat ik ze kan gaan zaaien. Hopelijk kunnen we hieruit een aantal mooie kastanjeboompjes opkweken!

woensdag 30 november 2016

Een weekje Le Chambon in de herfst

Vrijdag 25 november j.l. weer voor een weekje naar Le Chambon. Deze keer echter via een omweg want we zijn eerst lang gegaan bij Ton en Mirella Kodden op Domaine Les Gonies in Mauroux (Lot). Hier hebben we zaterdag een 'rondleiding' gehad over het terrein waar zij een kleine camping runnen, een restaurant met producten uit eigen tuin en gites verhuren. We hebben twee nachten verbleven in een van de gites en Mirella heeft ons laten genieten van de biologische producten van eigen teelt. Superleuk en voor ons heel interessant.

Toen we zondagochtend wilden vertrekken moesten we even op zoek naar Ton en Mirella om afscheid te kunnen nemen. Ze hadden echter even andere bezigheden. Toen ze waren gaan kijken naar een schaap dat nog maar pas lammetjes had gekregen, bleek er nóg een schaap aan het bevallen te zijn. Die maakte echter wat meer geluid dan normaal en zag er ook wel wat ongemakkelijk uit. Ondanks dat dit een ras is wat normaal gesproken makkelijk de lammetjes werpt,

bleek er nu iets niet helemaal goed te gaan.
Ton is gaan kijken en toen hij alleen een staartje uit zag steken wist hij dat hij hier te maken had met een stuitligging. Hij heeft het schaap geholpen met het eerste lam er uit te halen, vervolgens floepte moeder schaap er zonder problemen nog twee uit.
Een drieling dus, en drie stevige volgroeide lammetjes ook nog! Nu kijken of moeder het volhoudt om ze alle drie te blijven voeden, anders moet er straks alsnog een fles aan te pas komen!


Na de bevalling dus vertrokken, binnendoor zo'n 430 kilometer rijden. Maar 't was prachtig weer en we hebben genoten van de omgeving.
Niet ver voor het 'eindpunt' begon er in de dalen mist te hangen. Deze foto laat de bergen zien die in de mistwolk staan, een spookachtig beeld.

In de Ardêche was het iets minder mooi weer dan in de Lot, maar het grootste deel van de rit in de zon!

We hadden het met Ton uitgebreid gehad over het belang van water op je terrein, om alle planten (en dieren) het hele jaar door van voldoende water te voorzien.

Op Le Chambon had het veel geregend de laatste weken, de waterval die onder aan ons laagste weiland ligt was dan ook behoorlijk aan het stromen! Zo groot hadden wij het nog niet gezien. Voorlopig is hier water genoeg.... maar geen blank staande stukken wei of wat dan ook.

De dagen die hierop volgden hebben we ons bezig gehouden met het zoeken naar geschikte fruitbomen om te planten op ons terras. We willen daar 2 appelbomen en 2 perenbomen planten en natuurlijk de perzikboom die we van Ton hadden meegekregen.
We willen niet zómaar wat neerzetten maar iets waar we écht wat aan hebben.
Dat valt niet mee, maar we denken toch een goede keus te hebben kunnen maken en gaan eind van de week dan ook naar een pepinieriste om de boompjes te halen.


Intussen heeft het van dinsdag op woensdag onverwachts toch gevroren. Er komt in deze tijd heel kort zon in ons dal, laat aan de achterzijde van het huis en aan de voorzijde zakt ie al snel weer achter de volgende berg. De kachelpijpjes puffen dan ook lustig hun rook uit :-) maar binnen is het goed warm te stoken.

Door de heftige regenval is de stenen terrasmuur op een paar plaatsen een klein beetje verzakt, maar dat hoort er bij denken we dan maar. Lex heeft enig herstelwerk verricht en nu moet het weer volstaan zo.

Als afsluiting een mooi plaatje van vanochtend, de zon op de berg, óver ons huis heen aan de overkant...

zondag 6 november 2016

Paddenstoelen kweken

We hebben ook in Nederland een tuin met een klein stukje bos. Een plek waar paddenstoelen goed zouden kunnen groeien!
Daarom zijn we begonnen met een tweetal soorten paddenstoelen zelf te telen, de Shiitake en de grijze oesterzwam. Deze worden beiden op stammen geteelt dus hiervoor moesten we wat dunne boompjes gaan zagen.

De stammetjes liggen klaar, het schaduw/bladdoek opgehangen, de grond enigszins geegaliseerd, een water tank en (buiten beeld) hekwerk neergezet waar straks de stammen tegenaan komen te staan.
Na de stammen een paar weken rust te hebben gegeven en vochtig gehouden ben ik vandaag begonnen met de pluggen waarin het paddenstoelen broed zit (deuvels) te gaan zetten.
De boor had wat beter kunnen zijn... maar de stammen met Shiitake zijn klaar. Deze waren het lastigst denk ik omdat dit eikenhout is, dus hard.

Hiernaast zijn een aantal pluggen in de stam geplaatst, dan zachtjes er in tikken.










Een paar stammetjes zijn al klaar, je ziet de pluggen met de was erover.











Maar hoe hou je kaarsvet zacht? Zodra het buiten kwam werd het alweer hard. Dat moet wel op de stam maar niet in het potje...
Ik heb een waxinelichtje in een plantenpot gezet, een ijzeren rekje er in gemaakt en in de mayo-pot een aantal waxinelichtjes gedaan. Deze smelten prima en de was is vervolgens uitstekend te gebruiken met een kwastje.







maandag 12 september 2016

Augustus 2016

Het eerste wat ons opvalt als we (na in de nacht te hebben gereden vanwege de hitte) aankomen, is het gat in de berg waar de grond is uitgehaald om het terras mee te vullen.
Dit levert direct weer nieuwe inspiratie op .... wat gaan we in/van dit gat maken??
Overdekte/ingebouwde werkplaats, koelhuis, garage ehh, hierover nog eens goed gaan nadenken.


Kijk, we zijn twee jaar verder, maar wat kan je genieten van iets dat je zélf hebt gemaakt, met een mooi uitzicht het dal van de Doux in en met zulk weer.....



Om het terras een beetje verder te gaan 'inrichten' leggen we eerst een vuurplaats aan.
Hoewel de Franse buren hier toch beetje raar van staan te kijken (maar dat natuurlijk niet uitspreken) vinden wij dit een gezellige plek om 's avonds een kampvuur te maken.

In november proberen we wat planten en bomen de plaatsen om van het terras een schaduwrijke en confortabele zit- en eetplek van te maken.


Vervolgens wordt er wat groot onderhoud gepleegd om de houtvoorraad op peil te houden.
Het voordeel van een eigen bos is dat je ook mag zagen wat je wilt zonder dat daar commentaar op komt.
Het iets minder zware maar niet minder belangrijke werk is het sprokkelen van aanmaakhout voor de open haard.
Het vergaarde hout is eigenlijk al kurkdroog...








Omdat we vaak net te vroeg of te laat op Le Chambon zijn om fruit te oogsten van onze bomen, moeten we het waarnemen als er wél nog wat te plukken valt.
De bramen doen het op heel verschillende plekken heel goed en er is genoeg voor de dieren en ons.

Deze portie gaat de vriezer in om lekkere shakes van de maken.

maandag 13 juni 2016

Wát een bloemen ... juni 2016

Ok, als je dan aankomt na zo'n lange rit en de auto met de bodem door het gras in het midden van de weg rijdt en je vervolgens ziet dat het gras (mét allemaal mooie bloemen en kruiden er door heen!) meer dan knie-hoog is gegroeid in nog geen 2 maanden tijd, dan gaat er wel even door je heen dat er wel weer even wat te maaien valt....


De achterzijde is natuurlijk net zo volgeroeid en ook de border van het terrasje groeit ondanks dat het nooit extra water krijgt steeds weer mooi uit.

De insecten hebben al behoorlijk kunnen genieten van de bloeiende bloemen. Geen idee wat voor insecten het zijn, maar zolang ze lekker op de bloemen zitten en niet op ons (zoals de minder aantrekkelijke dazen...) vinden wij het best.
Zoals deze hiernaast, prachtig toch met die helemaal doorzichtige vleugels?

Op een aparte pagina heb ik een hele serie foto's geplaatst die tijdens deze vakantie gemaakt zijn.
Foto's van bloemen, de planten en bomen die allemaal rondom ons huis en op ons terrein te vinden zijn.

Ik moet er nog wel op studeren om dat allemaal een beetje uit elkaar te houden...

De klimroos is op dit moment op z'n mooist, en dat bewijst dat je ook zónder dat je alle verstand hebt van rozen snoeien toch hele mooie resultaten kan behalen :-)

Er moest nog wat aan de terrasmuur gebeuren. De laatste steentjes wegen het zwaarst, maar dat was onze klus voor deze vakantie.



En we zijn supertrots dat het gelukt is! We hebben er twee jaar over gedaan, de ene vakantie iets meer aan gedaan dan de andere. Maar de muur is 'pierre sec' gestapeld. Het gereedschap bestond uit een kruiwagen, een steekwagen, een stenenkruiwagen, een pikhouweel, een steenbeitel plus vuistje en vier handen..... De muur is op de hoek 1,80 mtr. hoog, dus het heeft heel wat krachtexplosies gekost om daar de stenen omhoog te tillen.
Nu moet de binnenkant nog gevuld gaan worden met grond, want de muur is tenslotte geen muur maar de zijkant van het terras. Dit is echter een klus die we laten doen want even snel geteld zou dit geloof ik 600 keer met een kruiwagentje op en neer zijn, nee, dat gaan we niet redden...


Ondertussen wilde de inwendige mens ook wat maar was helaas de broodmachine kapot. Ziehier mijn eerste zelfgebakken brood, leuk he.

Daarbij moet je als je zo op afstand van alle voorzieningen zit, ook nog wat kennis van de EHBO hebben. Een afgemaaid vingertopje ziet er ingepakt door onszelf dus zó uit!
Vijf weken later is de vinger geheel genezen, dus hebben we het blijkbaar nog goed gedaan ook.

En hieronder nog de laatste impressie van het huis met nieuwe terras vanaf boven gezien. De stapel stenen is nog steeds niet op, dus er kunnen nog wat nieuwe projecten bedacht worden!