De plek...

De plek...
De plek...

zaterdag 29 juli 2017

Eindelijk.... schimmel te zien..

Nou dat zou je normaal ook niet zo gauw zeggen want schimmel wil je meestal nergens hebben.
Maar wél als het dit soort schimmel is, wat je dan ook geen schimmel maar mycelium noemt. Klinkt niet zo ellendig en dat is het ook niet....
De stammetjes van de paddenstoelen beginnen witte plekken te vertonen, een teken dat het mycelium groeit en door de stam heen aan het verspreiden is.
Hier een paar foto's van vandaag:

De linkerfoto de berkenstammen en de rechterfoto de eikenstammen. Ze worden nu al regelmatig gedompeld omdat ze toch snel droog worden ondanks dat de regen en de sproeier ze nat maken.
En eigenlijk ook omdat er heel veel pissebedden onder de stammen zitten. Door ze regelmatig te verplaatsen en in het water te doen zoeken die hopelijk een andere plek.
Pissebedden lijken me namelijk niet zo handig, het zijn opruimers van rommel en daar valt schimmel eigenlijk ook onder. Maar ja, wat kan je doen aan pissebedden in het bos.....
Nou, ben benieuwd naar het vervolg.

maandag 3 juli 2017

Twee weken Chambon = nóg harder werken...

Maar... wat zijn we tevreden over onszelf, ons werk en het resultaat.
We zijn 2 weken op vakantie geweest en zijn verder gegaan met het project 'voegen'. Voordeel was dat we nu wél wisten waar we aan begonnen, hoeveel we ongeveer in een week konden doen en hoeveel werk het eigenlijk is...

Deze keer gingen we deze muur aanpakken...
Het werd heel erg warm en we zaten met zo'n 36-37 graden op de steiger, lekker te braden zeg maar.

Kostte heel veel water en ander vocht om de temperatuur van je lijf een beetje op peil te houden.

We zijn aan de rechterkant begonnen, deze keer de steiger met een extra hoogte er op, dus weer een overwinning om helemaal bovenop te gaan staan!

Omdat we ook nog hadden bedacht dat als de steiger er dan toch staat, we meteen de daklijst en overstek wel even konden meepakken met een likje beits.
Hieronder een serie foto's van hoe het verloop is geweest en wat er van geworden is.



















Heel trots op wat we hebben gemaakt!
Heel moe want hard gewerkt!

zondag 2 juli 2017

Fruitboompjes en andere planten op het terras

Nou, die hebben het de laatste weken heel erg moeilijk gehad. Het is wárm geweest en het heeft nauwelijks geregend. De grond is ook keihard geworden. Dit betekent dat de nieuwe plantjes weliswaar niet dood waren gegaan, maar dat ze nou een enthousiaste groeispurt hebben gemaakt kon je ook niet zeggen...

De boompjes doen het nog, hoewel ze wel allemaal iets mankeren lijkt het... Nu nog uitfiegelieren wát precies..
Lex heeft een geul gegraven langs de planten met als doel dat regenwater hierin terugoopt en als wateropslag voor de planten gaat dienen. Het opvullen is helaas niet meer gelukt vanwege tijdgebrek.






vrijdag 26 mei 2017

En dan wachten....

2 appelbomen, 1 perenboom, 1 pruimenboom om straks enten van af te kunnen nemen.
1 Loganbes, 1 zwarte bes, 1 kruisbes om straks stekken van te kunnen nemen.
15 appel zaailingen geplant.
45 kastanje zaailingen geplant.

Nou, groeien maar!


woensdag 24 mei 2017

Oefenproject zaailingen

Zoals eerder geschreven hebben we kastanjes geplant om te kijken of dat gewoon op komt. Ook appelpitten hebben we in een potje gestopt.
Nou, ze doen het uitstekend en puilen nu uit hun zaaipotjes, dus tijd om het project een beetje uit te breiden.
We hebben daarom thuis in de tuin een plekje gemaakt waar we ze gaan planten, zodat ze eerst maar eens rustig kunnen groeien en een beetje stevig worden in een mengsel van tuinaarde, compost en bosgrond.

In deze bak kunnen we dan ook de 4 geënte fruitboompjes een stukje verder op laten groeien.

Daarbij hebben we een paar bessenstruiken aangeschaft (kruisbes, zwarte bes en kruising braam/framboos) die we daar ook bij zetten.
Daarmee willen we kijken of we die kunnen gebruiken om zelf te vermeerderen door stekken.

Natuurlijk moeten wij dan wel voor tijdens onze vakanties een watervoorziening aanleggen, want deze bosgrond wordt enorm snel droog, mede door de grote bomen die er omheen staan. Maar daarin wordt je best creatief hoor...

dinsdag 9 mei 2017

Weekje Le Chambon = hard werken!

Weer een weekje 'vakantie' gehad. Dit keer hadden we de start van ons nieuwe project op de agenda staan nl. het voegen van de buitenmuren.
Nu klinkt dat redelijk eenvoudig, ff muurtje voegen, maar in dit geval is het toch wel even wat anders. Want....:
- elke steen is anders, van breedte, dikte, hoogte, diepte
- elke voeg is dus ook anders, smal, breed, diep, ondiep
- uitbikken van de oude voeg die gemaakt is van cement, kalk/zand of welk mengsel dan ook maar voorhanden was
- etc. etc.

Het begint natuurlijk allemaal met bedenken hoe je het gaat doen....
In dit geval moesten we aan de beweegbare poten van de steiger nog anti-in-de-grond-zak-plankjes monteren. Je ziet dat daar op deze foto heel hard aan wordt gewerkt...
Maar ja, genieten van een mooie dag hoort natuurlijk ook bij de vakantie.


Op vrijdag na aankomst hadden we zand en kalk besteld, we gaan het natuurlijk wel op de originele wijze doen... Dit zou pas dinsdag worden bezorgd dus mooie gelegenheid om rustig de steiger op te gaan bouwen, voor de eerste keer (überhaupt voor het eerst van mijn leven met een steiger gewerkt...).

Deel 1 stond al redelijk snel, we hebben gekozen om met dit deel van de schuur te beginnen, puur om weertechnische reden. Hier wordt het in de zomer veel te heet namelijk!

Beetje sneu voor de vogeltjes die in het nestje boven de grote schuurdeur zitten, hoewel... kunnen ze goed wennen aan wat gerommel om hen heen.

Ook deel 2 ging er makkelijk aan, tenminste omdat Lex e.e.a. mooi kan aanpakken en omhoog tillen terwijl ik als oppermannetje alles in de juiste volgorde aangeef.

Alles goed waterpas gesteld en zowaar, ik vond het eigenlijk ook best allemaal stevig staan en durfde er ook helemaal bovenop te klimmen.
Nu hebben we nog 1 verdieping, die hadden we hier niet nodig, misschien wordt dat een ander verhaal...

Zo zijn we aan de slag gegaan met het uitbikken van de voegen, met de hand (vuistje en beitel) en later ook met behulp van pneumatische boor. We waren eerst bang dat daarmee ook de stenen eruit zouden vallen maar dat viel mee...

Vervolgens alles schoongespoten, niet met een hoge drukspuit want dan hou je op sommige plekken helemaal geen 'vulling' meer over, maar met de tuinslang met spuitmond.

Heel gezellig zo samen op de steiger en ik vond het veel leuker zo omdat het een klus is waarbij we allebei evenveel kunnen doen aan hetzelfde werk. En je ziet wel het verschil...


De vogeltjes zijn op tijd uitgevlogen. We hebben met het bikken en voegen een beetje om ze heen gewerkt zodat pa en ma gewoon konden blijven voeren. Dat deden ze wonderlijk genoeg ook nog! De eerste vogel vloog uit vlak naast Lex z'n schoen terwijl hij pal boven het nestje zat..

Toen de volgende middag alle vogeltjes waren gevlogen hebben we die plek ook snel dicht gemaakt.

Het resultaat zijn we erg trots op, zo onervaren en voor de eerste keer.

De eerste 40m2 zit erop, we hebben er nog zo'n 650 te gaan, voor de buitenkant dan hé...





We hadden niet zulk heel goed weer en hebben dan ook met een zeil over de steiger gewerkt. Zaten wij lekker droog. De dag dat we e.e.a. hebben afgebroken kwam er weer een behoorlijke donkere lucht aan, onweersbui maar ook een mooie (dubbele) regenboog.



maandag 8 mei 2017

Fruitboompjes in bloei (geweest..)

Jawel, ondanks de vreemde manier van planten (een gat in de grond bikken omdat die bevroren was) hebben de 4 fruitboompjes op het terras gebloeid (1 appelboompje staat nog in bloei).

Ok, misschien voor een ander heel normaal, maar voor ons best bijzonder omdat we er ook op geen enkele manier toezicht op kunnen houden.

Dus is het leuk om te zien dat de grond in elk geval vochtig genoeg blijkt te zijn en voldoende voeding bevat om een jong boompje te laten groeien.

De andere vaste plantjes zijn bijna allemaal wel in leven gebleven en komen voorzichtig boven de grond.
De grond is behoorlijk zwaar, dus ook voor de plantjes een klus om groter te groeien.
Maar we hebben goeie kans dat ze het allemaal gaan halen.

Het gras was waarschijnlijk toch te oud en daarvan is niets opgekomen. Uiteraard wel gras dat nog in de grond verstopt zat...

We hebben dan ook maar een nieuwe poging gedaan en opnieuw gezaaid.

donderdag 13 april 2017

Voedselbos Ketelbroek

Dit weekend hebben we een bezoek gebracht aan Voedselbos Ketelbroek waar we een rondleiding hebben gehad van Wouter die hierover ook eindeloos kon vertellen.

Een vrij jong voedselbos met een grote diversiteit aan bomen en planten.
Door deze diversiteit is aantrekkelijke plek voor vogels, insecten en andere dieren waardoor er binnen een aantal jaar een evenwichtige biotoop is ontstaan.

Dit terrein was van oorsprong een maisveld. Is opgehoogd met grond die weggehaald is op een plek waar overtollig water zich kan verzamelen.

Daardoor is een mooi drassig gebied ontstaan en een weelderig groeiend deel voor o.a. fruitbomen en bessenstruiken.

Er is een windhaag aangeplant van zwarte elzen, zeer snel groeiend!

Kastanjebomen met berken ertussen, om de kastanjes in eerste instantie van schaduw te voorzien. Dit soort informatie is mooi om te horen!

Zo'n soort plekje zie ik wel verschijnen op Le Chambon....

Kastanjepuree of oesterzwammenomelet.....

Nou, zover zijn we nog niet.

De kastanjes beginnen echt op te komen in de potjes waarin ik ze heb gezet :-) Ze zullen het vast niet allemaal redden maar ik heb verschillende planthoogtes gebruikt om te kijken welke het beste bevalt. En ze lijken redelijk tevreden want er piepen er nu toch al een heel aantal boven de grond. Gaat de goeie kant op dus...

De stammetjes hebben we een week geleden even in de nieuw gemaakte dompeltank gedaan. Daar moest eerst nog een goeie afvoer en overloop aan worden gemaakt voordat we 'm konden uitproberen. De stammetjes leken wat aan de droge kant (die zandgrond houdt ook écht niks aan vocht vast...), dus maar eens goed vochtig gemaakt.
Bij een aantal wordt er toch wel schimmel waargenomen. Nu nog te hopen dat het de juiste is en geen indringer. In deze bosgrond weet je het maar nooit...
De plek waar de stammen staan is intussen bestraat, kijken of de zandgrond op die manier niet alle vocht uit de stammen trekt.

Het schaduwdoek was van de winter bezweken door de sneeuwlaag en moeten we nog even opnieuw ophangen.

Enten slaan aan!

Jawel, het lijkt gelukt! Alle 4 de geënte fruitboompjes lopen nu op de ent uit.

Ze staan sinds paar weken in potten en ZE DOEN 'T.


Ok, misschien voor anderen heel gewoon, maar zoveel ervaring hebben wij nu ook weer niet dus voor ons best bijzonder.

We hebben nu 2 appels, 1 peer en 1 pruim :-)





woensdag 12 april 2017

Heksendriedaagse...

Heksendriedaagse... ik ben niet gek op het woord maar goed, je weet natuurlijk nooit wat je kunt verwachten.
We wilden graag meer weten over het verwerken en/of langer kunnen bewaren van voedsel, zeker in het geval dat we zelf fruit en groente kweken en wellicht zoveel hebben dat we wat kunnen gaan bewaren.
Het ging in deze workshop dan ook over fermenteren, drogen en wecken van groente en fruit.
Verdeeld over 3 dagen heeft Maranke Spoor ons enthousiast verteld over deze drie onderwerpen.

Daarnaast bleef het natuurlijk niet alleen daarbij, want de andere cursisten waren ook geïntereerden in permacultuur en alles wat daar nog omheen hangt, zodat we regelmatig wat van ons padje af dwaalden.
De eerste dag was bestemd voor het fermenteren, voor ons beiden totaal onbekend. Grote potten met wat wazige inhoud staarden ons vanaf de tafel aan...

Wortels, tomaten, kool, en allerlei andere harde groentes zaten in potten. Bij de ene het water wat troebeler dan de ander. Ok, de ene dus ook wat zuurder dan de ander...

We hebben de basis (dus een makkelijke versie) van fermenteren in de praktijk gebracht zodat we de week erna zelf onze (bijna) knettertomaten en luie zilveruien konden eten.

Jammer dat ik niet zo heel erg van 'zuur' hou, maar we zullen er best een aantal dingen mee kunnen maken.


De tweede dag stond in het teken van drogen zoals b.v. het maken van fruitleer (huh??) en crackers met lijnzaad...
Fruitleer, nog nooit van gehoord, maar dat blijkt lekker en redelijk eenvoudig te maken. Als tussendoortje en makkelijk mee te nemen.
Een pan vol fruit, met de blender gepureerd, en uitsmeren op een plaat (met speciaal bakpapier!) die daarna in de droogoven gaat.

Hoe langer je droogt (min. uurtje of 15) hoe harder het fruitleer wordt.






Crackers gemaakt met lijnzaad (als plaksel), noten etc. Hartig of zoet, kan allebei.
Ook dat brouwsel smeer je uit op een soort bakplaat die dan voor een x-aantal uren de droogoven in gaat.

We hebben het resultaat van fruitleer én crackers de week erna kunnen proeven en we vonden dat we het best goed gedaan hadden!

Op de laatste dag kwam het wecken aan bod. Een vrij eenvoudige manier van bewaren maar je moet o zo hygiënisch te werk gaan omdat bij wecken (in tegenstelling tot fermenteren) het juist níet de bedoeling is dat er een bacterietje iets binnen in het potje gaat doen.

Alle potjes en al het materiaal dat je gebruikt, van zeefje tot vork, van pan tot vergiet, álles moet direct vóór gebruik nog met kokend water worden overgoten om elke bacterie voorgoed de nek om te draaien.

Als dat allemaal goed lukt en je hebt de juiste potjes en sluitingen gebruikt en het in de weckketel of -pad verhit, dán kan je veel later nog goed van je geweckte producten eten! Maar zit er toch een schimmeltje op is het linea recta een loopje naar de composthoop..

Het is wel duidelijk geworden dat je je met wat voor groente of fruit je ook hebt, je nooit een minuutje hoeft te vervelen.

Met dank aan Maranke Spoor van Permacultuur Nederland die op elke vraag van ons weer een passend antwoord had, maar zóveel wist uit te leggen dat er nog steeds weer nieuwe vragen naar boven komen...

donderdag 23 maart 2017

Ons ent-resultaat


Op de ent-workshop hebben we een aantal enten zelf gedaan en die ook mee naar huis genomen.
Deze had ik ingegraven en ik vond het nu de tijd om ze op te gaan potten.
Alles eens goed bekeken te hebben blijken de onderstammen al uitlopers te hebben, waarschijnlijk gewoon van blaadjes.

Op de enten zelf is nog niet zoveel te zien, dus ik ben beniewd of ze wel zijn aangeslagen.

Nog even afwachten maar.. zou wel leuk zijn als er tenminste één gelukt is.

Kastanjes en nog meer kastanjes...

Zoals eerder geschreven heb ik op meerdere manieren vóór de winter kastanjes ingegraven om de kou erover te laten gaan voordat ze gaan ontkiemen.
Leuk om te zien is dat mos een goed bedje is geweest om ze in te leggen, gemengd met een heel klein beetje grond. Omdat het mos losjes is gebleven zijn de meeste kastanjes daarin aan het kiemen geslagen. Van degene in de plastic zak en/of die in de bak met plastic afgedekt (en gewoon buiten onder een afdak overwinterd) is ruim de helft ontkiemd!
Van de ingegraven pot zijn diegenen ontkiemd die het meeste in het mos lagen. De grond die erbij zat blijft namelijk behoordlijk nat en wordt zwaar, zelfs soms zo nat dat de kastanjes verrotten.

Nu had ik natuurlijk geen idee hoe een kastanje 'uitkomt'. Ze hebben allemaal een behoorlijk dik uitlopertje vanuit de punt. Dat schijnt goed te zijn...
Maar nu ik ze afzonderlijk in een potje heb gestopt ben ik wel heel benieuwd hoe dat nu verder gaat groeien. Het schijnt dat wortel en steel uit hetzelfde puntje groeien, nou ik ben heel benieuwd om te zien wat wát is 😏

Updeetje paddenstoelen...

Na regelmatig keren van de stammen en zorgen dat ze niet uitdrogen is er toch nog steeds geen activiteit te zien in de stammen. Ja natuurlijk wel pissebedden en andere insecten die het een prima plekje vinden om lekker tussendoor te wriemelen, maar geen schimmel-activiteit.
Zijn we te ongeduldig??
Nou ja, in elk geval zit er weinig anders op dan gewoon nog maar te blijven wachten...

dinsdag 14 februari 2017

Eerste stukje bos aanpakken...

We zijn nu een paar dagen op Le Chambon en we beginnen het goed in benen en rug te voelen... We zijn namelijk begonnen met het kaal maken van een stukje bos dat vlak bij het huis ligt, precies tussen twee weides in. Er staan daar enorm veel opgeschoten elzen, bramen en een aantal vliegdennen. Ook liggen er heel veel omgevallen bomen die al bijna zijn vergaan.
Dus met de kettingzaag aan de gang gegaan. Eerst wat kleine dunne boompjes en toen een oude, dode, redelijk dikke boom.

Maar hoe vermolmd de boom ook was, de buitenrand was nog keihard en het kostte de nodige moeite om 'm helemaal in stukken te zagen.
Waarschijnlijk waren de bewoners al geruime tijd niet meer aanwezig maar de binnenkant was bezaaid met gangen.

Uiteindelijk komt er dan toch best wel een heleboel hout van af, dus het werd ook nog veel heen en weer, bergje op en af om de blokken te stapelen.
Leuke bijkomstigheid is dat het hier heerlijk weer is om buiten te werken, bijna lente eigenlijk, maar dat het in Nederland al een paar dagen wit is omdat het de dag nadat wij vertrokken behoorlijk heeft gesneeuwd. Het vriest 's nachts nog een beetje dus de sneeuw gaat ook niet heel snel weer weg...